3r ESO


CURS 2014 2015

A l'espera de començar el curs, les novetats que es vagen produint s'actualitzaran durant el mes de setembre de 2014.

Esperant amb ganes l'inici de curs, ens veiem en breu.
Per dubtes, envieu correu a deptecalcudia@gmail.com

Bon començament!

CURS 2013 2014



3a AVALUACIÓ


Informació sobre el tema d'electricitat:

Corrent Altern.
Circuits de corrent continu. Per ampliar coneixements
Electricitat i magnetisme. Recomanable.
Electricitat.
Magnituds elèctriques.
Magintuds electriques (3). Recomanable.




Activitat sobre el càlcul de la resistència equivalent (total) i les magnituds elèctriques.


ACTIVITATS PER FER A PASQUA, QUI VULLGA
(Feina feta no porta destorbs)


Es proposen els següents exercicis, que seran d'obligatòria realització (personal) a mà -la resposta de les activitats, les preguntes es poden imprimir-, amb data d'entrega màxima el 30 de maig. Els continguts d'aquestos exercicis correspon al tema 7, Tecnologies de la comunicació, a la pàgina 128. Cada dia que es retarde en la seua entrega es restarà 0.25 punts. En aquelles preguntes que estiguen acompanyades per (Altres) es tindrà que completar la informació per altres mitjans que no són els del llibre.




  1. Què és la comunicació? I un emissor? I el receptor?I un codi? Què és el canal?

    1. Realitza un breu resum de la història de la comunicació (Altres)

    1. Què és un telègraf òptic? S’utilitza ara? Quina és la màxima distància de transmissió?

    1. Què dos telègrafs elèctrics es van inventar? Quin problema tenia un d’ells?

    1. Qui era A. Gram. Bell? Què feia? Em quin any?

    1. Què feia H. Hertz? Qui va utilitzar el que ell va inventar? Am,b quina finalitat? En quina època es barallen aquestes circumstàncies? Quan va néixer la ràdio?

    1. Quan va néixer la televisió? Quina va ser  la primera empresa que va fer retransmissions?

    1. En què consisteix la transmissió d’informació? Com es pot realitzar la transmissió d’informació?

    1. Com són els cables de coure?

    1. Com es realitza la transmissió d’informació pels cables de fibra òptica? (Altres) Quina és la seua estructura?

    1. Què són les ones de ràdio? Què és la longitud d’ona? I la freqüència? Dibuixa ones es es mostren aquestos dos conceptes clarament.

    1. Quines característiques de freqüència i longitud tenen l’emissora de ràdio “Els 40 principals” i la cadena de TV “La 2”? (Altres)

    1. Com es propaguen les ones de ràdio?

      1. Ona curta:
      2. Ona llarga:
      3. VHF i UHF:
      4. Microones:
    1. Dibuixa com es realitza la cobertura de microones entre les diferents estacions i els satèl·lits.

    1. Què és l’espai radioelèctric?

    1. Què és la ràdio? Com es produeix l’emissió d’aquestes ones?(Altres) De què dues maneres es pot emetre? Explica, amb les teus paraules en què consisteix. Realitza un esquema per ajudar-te en l’explicació. (Altres)

    1. Quins problemes penses que pot tindre l’emissió de ràdio analògica? En què consisteix aquest tipus d’emissió?(Altres) Té aquest problema l’emissió digital? Per què?

    1. Quina diferència té la TV respecta a la ràdio?

    1. Quin procés realitza la càmera de TV? (com funciona)

    1. Quina funció fa el transmissor en una càmera de TV?

    1. Quan tipus de televisió hi ha? Explica’ls

    1. Quina diferència hi ha entre les televisions per satel·lid, cable, TDT i ADSL)

    1. Què és i en què consisteix la HDTV? Hi ha també una televisió DVI? Explica-ho breument.

    1. Podries afirmar que la Televisió ·3D és un engany de la tecnologia? Per què) (altres)

    1. Què fa un telèfon? I la telefonia?

    1. En què consisteix la telefonia mòbil? Quans sistemes de comunicacions mòbils hi ha? Explica’ls breument.

    1. Explica la telefonia cel·lular digital.

    1. En què consisteix la distribució de freqüències? Perquè és fa així?(Llibre i Altres)

    1. En què consisteix la comunicació via satèl·lit?

    1. Cita els tipus i característiques (breument) dels sistemes de satel·lits.

    1. Què oferta el sistema de satèl·lits Iridium? I el Globalstar?

    1. En què consisteix i com funciona el sistema GPS? I com es diu l’europeu?

2n PROJECTE 3a AVALUACIÓ

ROSA: Javi - Clara. GEOTÈRMICA I BIOMASSA
GROC: Lorena - Adrián. SOLAR TERMICA I FOTOVOLTÀICA.
VERD: Josep - Núria EÒLICA
BLAU:  Alba - Ainhoa  MAREMOTRIU/VARIANTS
NEGRE: Jordi & Jordi. HIDROELÈCTRICA
BLANC:: Neus - Mireia NUCLEAR



El projecte de la 3a avaluació serà la realització i exposició a classe sobre les energies i les centrals productores d'energia.
DATA D'EXPOSICIÓ DEL 9 AL 13 DE JUNY



El projecte a desenvolupar serà la realització d'una presentació amb un mínim de 10 diapositives en la que es mostre informació sobre les distintes centrals productores d'energia. A posteriori, s'explicarà a la resta de companys les virtuts i defectes de les centrals assignades. De tot açò al professor li correspondrà expressar les "virtuts de la producció i distribució de l'energia elèctrica". Com a orientació del que es pretén en el treball es deixen aquells aspectes que s'han de treballar.

La proposta del treball pot tindre aquest títol: 'La Energia, el repte del segle XXI'. La societat actual es troba en un encreuament, depén per al seu funcionament i desenrotllament del consum d'una quantitat enorme d'energia, però, per un costat les fonts tradicionals d'energia s'estan esgotant i d'un altre, l'impacte del seu ús està deixant un impacte no recuperable. 


 OBJECTIUS: Conéixer les diferents fonts d'energia (treball a càrrec de tot el grup), analitzar la dependència de la societat actual de l'energia, investigar sobre les possibles solucions a la crisi energètica, plantejament i resolució de sistemes energèticament autoabastits des del punt de vista de cada tipus de central.


CONTINGUTS: Fonts d'energia, generació, transport i transformació de l'energia, energia renovables i no renovables, el consum energètic mundial, l'eficiència energètica, repercussions de l'energia en la societat (punt que s'han de tractar en l'exposició de tot el grup). 
Tots els grups hauran de treballar  les repercusions mediambiemtals i les solucions segons els seu tipus de central.

METODOLOGIA: Busca d'informació en internet, llibres i publicacions especialitzades, anàlisi de la situació energètica actual i realització d'una projecció en el panorama futur, disseny i construcció d'un sistema alimentat per fonts alternatives i renovables (solar, eòlica, etanol, etc.).


Es poden visitar diverses pàgines web, entre elles els següents enllaços:




Clicar l'enllaç per descarregar els tipus de centrals corresponents a cada grup.   Esquema de centrals.





Grup de tres integrants: Un grup treballara sobre les  Centrals hidroelèctriques, altre les centrals eòliques, altre les Centrals solars i l'altre sobre les Maremotrius.

Grup de quatre integrants: un grup sobre les Centrals tèrmiques nuclears, i els seus problemas amb els residus, i l'altre grup sobre Centrals de biomassa i geotèrmiques




RESUM DEL TEMA 8 ENERGIES I MEDI AMBIENT
- S'HA DE REALITZAR UN ESQUEMA DE LA UNITAT, en un full o fulls per entregar.

- Realitzar totes les activitats de la pàgina 162 i 163, excepte la 8, la 12, 13 i la 22. LES ACTIVITATS , AL REALITZAR-LES, S'HA DE COPIAR L'ENUNCIAT I CONTESTAR A CONTINUACIÓ.

-Fer un treball sobre els accidents ocorreguts en la central nuclear de Cofrents, especificant la data i el tipus d'accident, especificant el risc per la població.



DATA D'ENTREGA:DEL 27  DE MAIG AL 6 de JUNY




2a AVALUACIÓ



L'enllaç per la visualització dels exercicis de càlcul de resistència equivalent, i resta de magnituds:

Activitats càlcul de resistències.


ACTIVITATS TEMA 4.
Entrega màxim 15 de febrer de 2014


TEMA 4. SISTEMES D’UNIÓ.
Descarregar les preguntes i realitzar-les a mà. Són individuals.

1.   Què són les unions fixes?
2.   En què consisteix la unió reblada?
3.   Realitza un dibuix d’aquesta unió.
4.   En què consisteix la rebladura amb reblons cecs de ruptura de tija? Explica el procés.
5.   Podria un reblo de 4 mm. Posar-se en un forat de 5 mm.? Raona la resposta.
6.   Què són les unions pegades? Què elements s’utilitza?
7.   És la mateixa que la unió soldada? En què consisteix aquesta, i com és el procés?
8.   Què són les unions desmuntables?
9.   Digues quins són els elements roscats, definint-los i dibuixant-los.
10.               Què són i perquè s’utilitzen les volanderes?
11.               Posa els tipus de volanderes i especifica perquè s’utilitzen.
12.               Què són les abraçaderes? I les brides?
13.               En què consisteix la soldadura blana?
14.               Descriu el procés de soldadura blana.
15.               Resum les normes de seguretat i ús de la soldadura blana.
16.               Dibuixa un soldador de soldadura blana.
17.               Resum breument com es solden els cables.
18.               En què consisteix el roscatge? A mà?
19.               Digues quins són els elements que s’utilitzen el roscatge (4 tipus diferents), dibuixant-los.








1a Avaluació. 3r ESO A. Alumnes 14-26

El peu de rei, per JUAN RAFAEL SANTOS PÁEZ:
Veure aquesta presentació primer i després fer l'activitat.





Vídeo sobre el peu de rei. Interessant


Elegir cadascuna de les imatges segons l'ordre de classe (del desdoble 2) i donar la mesura.
De les 12 imatges que hi ha, la 1a per Adrián i la última per Neus.
Donar la lectura, insertant la imatge i  i enviar-la per correu electrònic.













Activitat anàlisi d'un objecte:

Realitzar un anàlisi Tecnològic complet del següent objecte. Hi ha informació d'altres models en la següent pàgina. Realitzar aquesta activitat i enviar-la per correu electrònic a deptecalcudia@gmail.com
A l'assumpte, posar Exercici anàlisi, nom de l'alumne, el curs i el grup.



Models de planxes.










Les novetats que es presenten s'afegiran en el transcurs del temps. De moment, encara no hi ha.


Setembre de 2013
























3a AVALUACIÓ.


Es proposen els següents exercicis, que seran d'obligatòria realització (personal) a mà, amb data d'entrega màxima el 6 de juny. Els continguts d'aquestos exercicis correspon al tema 7, Tecnologies de la comunicació, a la pàgina 128. Cada dia que es retarde en la seua entrega es restarà 0.25 punts. En aquelles preguntes que estiguen acompanyades per (Altres) es tindrà que completar la informació per altres mitjans que no són els del llibre.




  1. Què és la comunicació? I un emissor? I el receptor?I un codi? Què és el canal?

    1. Realitza un breu resum de la història de la comunicació (Altres)

    1. Què és un telègraf òptic? S’utilitza ara? Quina és la màxima distància de transmissió?

    1. Què dos telègrafs elèctrics es van inventar? Quin problema tenia un d’ells?

    1. Qui era A. Gram. Bell? Què feia? Em quin any?

    1. Què feia H. Hertz? Qui va utilitzar el que ell va inventar? Am,b quina finalitat? En quina època es barallen aquestes circumstàncies? Quan va néixer la ràdio?

    1. Quan va néixer la televisió? Quina va ser  la primera empresa que va fer retransmissions?

    1. En què consisteix la transmissió d’informació? Com es pot realitzar la transmissió d’informació?

    1. Com són els cables de coure?

    1. Com es realitza la transmissió d’informació pels cables de fibra òptica? (Altres) Quina és la seua estructura?

    1. Què són les ones de ràdio? Què és la longitud d’ona? I la freqüència? Dibuixa ones es es mostren aquestos dos conceptes clarament.

    1. Quines característiques de freqüència i longitud tenen l’emissora de ràdio “Els 40 principals” i la cadena de TV “La 2”? (Altres)

    1. Com es propaguen les ones de ràdio?

      1. Ona curta:
      2. Ona llarga:
      3. VHF i UHF:
      4. Microones:
    1. Dibuixa com es realitza la cobertura de microones entre les diferents estacions i els satèl·lits.

    1. Què és l’espai radioelèctric?

    1. Què és la ràdio? Com es produeix l’emissió d’aquestes ones?(Altres) De què dues maneres es pot emetre? Explica, amb les teus paraules en què consisteix. Realitza un esquema per ajudar-te en l’explicació. (Altres)

    1. Quins problemes penses que pot tindre l’emissió de ràdio analògica? En què consisteix aquest tipus d’emissió?(Altres) Té aquest problema l’emissió digital? Per què?

    1. Quina diferència té la TV respecta a la ràdio?

    1. Quin procés realitza la càmera de TV? (com funciona)

    1. Quina funció fa el transmissor en una càmera de TV?

    1. Quan tipus de televisió hi ha? Explica’ls

    1. Quina diferència hi ha entre les televisions per satel·lid, cable, TDT i ADSL)

    1. Què és i en què consisteix la HDTV? Hi ha també una televisió DVI? Explica-ho breument.

    1. Podries afirmar que la Televisió ·3D és un engany de la tecnologia? Per què) (altres)

    1. Què fa un telèfon? I la telefonia?

    1. En què consisteix la telefonia mòbil? Quans sistemes de comunicacions mòbils hi ha? Explica’ls breument.

    1. Explica la telefonia cel·lular digital.

    1. En què consisteix la distribució de freqüències? Perquè és fa així?(Llibre i Altres)

    1. En què consisteix la comunicació via satèl·lit?

    1. Cita els tipus i característiques (breument) dels sistemes de satel·lits.

    1. Què oferta el sistema de satèl·lits Iridium? I el Globalstar?

    1. En què consisteix i com funciona el sistema GPS? I com es diu l’europeu?

PROJECTE 3a AVALUACIÓ

Correus rebuts:


1r: 13/05/2013, 14.21 hores Marina, Sandra, Andrea i Cristina. : centrals termiques nuclears i els seus problemes amb els residus.


2n: 13/05/2013, 14.41 hores. Equip Blau: Rafa , carlos , alberto i borjaCentrals de biomassa i geotèrmiques




3r:13/05/2013, 14.57 hores. IRENE , SELENA Y MARTA MASET: ENERGIA SOLAR




4t:19/05/2013, 15.17 hores.  Equip GrocPaula Simón, Olga Mollà i Marta Bonilla.

 centrals hidroelèctriques.



: 16/05/2013, 16:00 hores. Equip Rosa: :Vicent Javier i Neus TREBALL:Centrals eoliques.


13/05/2013, 15.17 hores.  Equip GrocPaula Simón, Olga Mollà i Marta Bonilla (grup groc)





El projecte de la 3a avaluació serà la realització i exposició a classe sobre les energies i les centrals productores d'energia.
DATA D'EXPOSICIÓ DEL 10 AL 13 DE JUNY



El projecte a realitzar serà la realització d'una presentació amb un mínim de 10 diapositives en la que es mostre informació sobre les distintes centrals productores d'energia. A posteriori, s'explicarà a la resta de companys les virtuts i defectes de les centrals assignades. De tot açò al professor li correspondrà expressar les "virtuts de la producció i distribució de l'energia elèctrica". Com a orientació del que es pretén en el treball es deixen aquells aspectes que s'han de treballar.

La proposta del treball pot tindre aquest títol: 'La Energia, el repte del segle XXI'. La societat actual es troba en un encreuament, depén per al seu funcionament i desenrotllament del consum d'una quantitat enorme d'energia, però, per un costat les fonts tradicionals d'energia s'estan esgotant i d'un altre, l'impacte del seu ús està deixant un impacte no recuperable. 


 OBJECTIUS: Conéixer les diferents fonts d'energia (treball a càrrec de tot el grup), analitzar la dependència de la societat actual de l'energia, investigar sobre les possibles solucions a la crisi energètica, plantejament i resolució de sistemes energèticament autoabastits des del punt de vista de cada tipus de central.


CONTINGUTS: Fonts d'energia, generació, transport i transformació de l'energia, energia renovables i no renovables, el consum energètic mundial, l'eficiència energètica, repercussions de l'energia en la societat (punt que s'han de tractar en l'exposició de tot el grup). 
Tots els grups hauran de treballar  les repercusions mediambiemtals i les solucions segons els seu tipus de central.

METODOLOGIA: Busca d'informació en internet, llibres i publicacions especialitzades, anàlisi de la situació energètica actual i realització d'una projecció en el panorama futur, disseny i construcció d'un sistema alimentat per fonts alternatives i renovables (solar, eòlica, etanol, etc.).


Es poden visitar diverses pàgines web, entre elles els següents enllaços:



Els grups s'organitzaran de forma lliure, que hauran d'estar formats per 4 grups de tres integrants i dos de 4. 


Grup de tres integrants: Un grup treballara sobre les  Centrals hidroelèctriques, altre les centrals eòliques, altre les Centrals solars i l'altre sobre les Maremotrius.

Grup de quatre integrants: un grup sobre les Centrals tèrmiques nuclears, i els seus problemas amb els residus, i l'altre grup sobre Centrals de biomassa i geotèrmiques


ENVIAR UN CORREU ELETRÒNIC (deptecalcudia@gmail.com) AMB ELS INTEGRANTS I L'ELECCIÓ DEL TEMA. LA LLISTA ES PUBLICARÀ EN AQUESTA PÀGINA A MESURA QUE ES VAGEN REBENT ELS CORREUS. TINDRAN PREFERÈNCIA ELS QUE ABANS ELEGISQUEN.  





Clicar l'enllaç per descarregar els tipus de centrals corresponents a cada grup.   Esquema de centrals.







Informació sobre el tema d'electricitat:

Corrent Altern.
Circuits de corrent continu. Per ampliar coneixements
Electricitat i magnetisme. Recomanable.
Electricitat.
Magnituds elèctriques.
Magintuds electriques (3). Recomanable.







RESUM DEL TEMA 8 ENERGIES I MEDI AMBIENT:

- S'HA DE REALITZAR UN ESQUEMA DE LA UNITAT, en un full o fulls per entregar.

- Realitzar totes les activitats de la pàgina 162 i 163, excepte la 8, la 12, 13 i la 22. LES ACTIVITATS , AL REALITZAR-LES, S'HA DE COPIAR L'ENUNCIAT I CONTESTAR A CONTINUACIÓ.

-Fer un treball sobre els accidents ocorreguts en la central nuclear de Cofrents, especificant la data i el tipus d'accident, especificant el risc per la població.


DATA D'ENTREGA:DEL 27 AL 31 DE MAIG



EL POLÍMETRE















TREBALL OPTATIU SOBRE ELS MATERIALS DE CONSTRUCCIÓ.

Temes:
El que tracta de buscar aquest tipus de treball és que s'aprofundisca en aquest tema en particular, buscant la fabricació, les particulñaritats, els problemes, els contaminats, les normes de seguretat i tot allò que donen informació sobre eixe tema en particular, evitant ser generalistes en la recerca d'informació. Per aquest menestre ja utilitzem el llibre i no interessa ni ressumir-lo ni copiar-lo. tracta de buscar informació que complemente al llibre.
Aquest treball pot arribar a un màxim de +1p. en el continguts corresponents a la 2a Av.

- Procés de fabricació del ciment tipus portland, alumínic, siderúrgic, projectat
- Com es construeix una bòveda?
- Com es construeix un arc?
- Aluminosi. La infermetat dels edificis.
- Maquinaria utilitzada en la construcció. Ploma, Vibrador, Piconadora, Buldòzer, Motoanivelladores.
- Quin és el procés i com es realitza el xapat? (La col·locació de taulellets sobre les parets (molt indicat si a casa hi ha algun pare/mare obrer)



Olga M.: Procés de fabricació del ciment tipus portland 24-1-2013, 17:23h. Entregat
Carlos G.: Com es construeix una bòveda? 29-01-2013
Marta B: Maquinaria utilitzada en la construcció. Ploma, Vibrador, Piconadora, Buldòzer, Motoanivelladores. 29-01-2013
Neus P: Procés de fabricació del ciment tipus alumínic.  29-01-2013
Rafa C.: Procés de fabricació del ciment tipus siderúrgic. 29-01-2013
Borja P.: Procés de fabricació del ciment tipus portland. 29-01-2013
Alexis S.: Procés de fabricació del ciment tipus siderúrgic
i Com es construeix una bòveda? 29-01-2013. Entregat
Alberto M.:El pantògraf.12-02-2013
Cristina I: Com es construeix una bòveda? 18-02-2013
Paula S.: Aluminosi. La fabricació del ciment s'ha d'especificar. 18-02-2013
Andrea M:: Procés de fabricació del ciment tipus alumínic. 18-02-2013
Paula D.:  Com es construeix una bòveda? 18-02-2013
Vicent V.: La polidora. 22-02-2013
Selena :El vibrador en la construcció. 22-02-2013
Sandra BProcés de fabricació del ciment putzolànic. 25-02-2013

Enllaços sobre materials
Ciment Putzolànic 1
Ciment putzolànic 2
Ciment putzolànic 3:
Ciment putzolànic 4







TREBALL DE PLÀSTICS

-         MURAL, PREFERIBLEMENT de tipus llibre.
-         Ha de tindre:

o       Exemple de plàstic classificat segons simbologia. Posar una mostra representativa indicant l’objecte que és i què conté. 
    Realitzar una fitxa identificativa de cada plàstic. En total ha d'haver 7 o més. (Intentar no repetir el tipus de plàstics).  De cada tipus de plàstic s’ha d’anotar els passos que el duen a la seua classificació. Utilitzar el full de classificació de plàstics (en aquest enllaç)


o  Tipus de plástics que han d'haver: 
                 Termoplastic : 1 cel·lulòsic, 1 PMMA, 1 PA
         Termoestables : 1 de cada tipus.
      Altres plàstics sense classificar i que estiguen en la taula    d'identificació de plàstics (enllaç en la part inferior).
    
    
o       Objectes fabricats segons les diferents formes de fer-ho. (Colada, Escumeig, Calandratge, Emmotllament a baixa i alta pressió. 


Com identificar plàstics:

http://es.scribd.com/doc/31963928/Identificacion-de-Plasticos


Enllaç amb documentació sobre els plàstics i fitxes per poder classificar-los:

http://apliense.xtec.cat/arc/sites/default/files/MA_pl%C3%A0stics.pdf


Taula identificació de plàstics.







1a AVALUACIÓ

Tema 1: Els plàstics:
Com ja us vaig comentar a classe. ací teniu alguns enllaços que parlen del plàstic:


Plastics: 1a Part.




Plastics: 2a Part.




Fabricació de bosses.




Fabricació de bidons.





Fabricació de botelles de PET



Els perills del poliestiré




Forqueta de plàstic














Dibuix: Vistes






Realitzar, de la pàgina 4 d'aquest enllaç, les figures 1 i 2.
Dibuixa d'aquesta pàgina, les figures 1, 2, 4, 9 i 13
Dibuixar en perspectiva ISOMÊTRICA


De les activitats de la pàgina web de "Figures en 3D", realitzar les corresponents als apartats (totes les figures): 

- Modelado de Piezas en 3D (Nivel 0)
Modelado de Piezas en 3D (Nivel 1)
Modelado de Piezas en 3D (Nivel 2)

Hi ha video explicatiu de la resolució d'aquestos exercicis en la següent adreça:

Esther Alonso en el seu blog PlásTICa en el África


Teniu documentació sobre el dibuix, i algunes cosetes més en el següent enllaç:

Resum Met Projectes i dibuix.

Si teniu problemes amb el dibuix (que de segur  en tindreu) treballar aquestes pàgines (visitar-les i perdre temps en entendre les figures, les formes, les vistes...)

Figures en 3D

Per realitzar dibuixos i entendre el funcionament de les vistes, podeu consultar el següent enllaç:



Si es volen veure les figures i fer practiques sobre aquestes sols hen de clicar en el següent enllaç:


Amb aquest enllaç es pot entendre el sistema de les vistes (sistema dièdric)


NORMES D'ACOTACIÓ:

VISITEU EL SEGÜENT ENLLAÇ, o entrar en l'enllaç del material  per tots els cursos de tecnologia.

Normes Acotació.



Els alumnes que tingau problemes amb l'acotació, podeu vore una presentació en la adreça general de material per tots els cursos, dins de la carpeta de google docs prement a l'enllaç que hi ha  al principi de la pàgina, referenciat amb "Material per tots els cursos de Tecnologia curs 2011 2012"





Pàgines interessant sobre el sistema dièdric

Magnífic enllaç que explica vistes i figures. Obligat entrar i veure totes les opcions en totes les figures!


Per què es mostren les vistes invertides al que correspon a la lògica. Sitema europeu. Molt útil visitar aquest enllaç!. Anar a la opció NORMALIZACIÓN, i clicar sobre PLANTA SUPERIOR, ALZADO ANTERIOR, PERFIL IZQUIERDO i ABATIMIENTO.. 



Les novetats que es presenten s'afegiran en el transcurs del temps. De moment, encara no hi ha.



Setembre de 2012





CURS 2011 - 2012

Les fotos del forn solar, projecte de la 2a Avaluació curs 2011  2012

També podeu visitar el següent enllaç, en forma de presentació...

Projecte Forn Solar





































POTS TROBAR MATERIAL PER AQUEST CURS EN EL SEGÜENT ENLLAÇ:

Material per tots els cursos de Tecnologia curs 2011 2012

3a AVALUACIÓ.

Els treballs sobre les fonts d'energia i les centrals productores els envieu al següent correu de contacte:


deptecalcudia@gmail.com

S'ha de posar els integrants del grup, el color del grup, i el curs, a més del títol sobre els que s'ha fet el treball.


3a AVALUACIÓ.

Es proposen els següents exercicis, que seran d'obligatòria realització (personal) a mà, amb data d'entrega el 19 d'abril. Els continguts d'aquestos exercicis correspon al tema 7, Tecnologies de la comunicació, a la pàgina 128. Cada dia que es retarde en la seua entrega es restarà 0.25 punts. En aquelles preguntes que estiguen acompanyades per (Altres) es tindrà que completar la informació per altres mitjans que no són els del llibre.




  1. Què és la comunicació? I un emissor? I el receptor?I un codi? Què és el canal?

    1. Realitza un breu resum de la història de la comunicació (Altres)

    1. Què és un telègraf òptic? S’utilitza ara? Quina és la màxima distància de transmissió?

    1. Què dos telègrafs elèctrics es van inventar? Quin problema tenia un d’ells?

    1. Qui era A. Gram. Bell? Què feia? Em quin any?

    1. Què feia H. Hertz? Qui va utilitzar el que ell va inventar? Am,b quina finalitat? En quina època es barallen aquestes circumstàncies? Quan va néixer la ràdio?

    1. Quan va néixer la televisió? Quina va ser  la primera empresa que va fer retransmissions?

    1. En què consisteix la transmissió d’informació? Com es pot realitzar la transmissió d’informació?

    1. Com són els cables de coure?

    1. Com es realitza la transmissió d’informació pels cables de fibra òptica? (Altres) Quina és la seua estructura?

    1. Què són les ones de ràdio? Què és la longitud d’ona? I la freqüència? Dibuixa ones es es mostren aquestos dos conceptes clarament.

    1. Quines característiques de freqüència i longitud tenen l’emissora de ràdio “Els 40 principals” i la cadena de TV “La 2”? (Altres)

    1. Com es propaguen les ones de ràdio?

      1. Ona curta:
      2. Ona llarga:
      3. VHF i UHF:
      4. Microones:
    1. Dibuixa com es realitza la cobertura de microones entre les diferents estacions i els satèl·lits.

    1. Què és l’espai radioelèctric?

    1. Què és la ràdio? Com es produeix l’emissió d’aquestes ones?(Altres) De què dues maneres es pot emetre? Explica, amb les teus paraules en què consisteix. Realitza un esquema per ajudar-te en l’explicació. (Altres)

    1. Quins problemes penses que pot tindre l’emissió de ràdio analògica? En què consisteix aquest tipus d’emissió?(Altres) Té aquest problema l’emissió digital? Per què?

    1. Quina diferència té la TV respecta a la ràdio?

    1. Quin procés realitza la càmera de TV? (com funciona)

    1. Quina funció fa el transmissor en una càmera de TV?

    1. Quan tipus de televisió hi ha? Explica’ls

    1. Quina diferència hi ha entre les televisions per satel·lid, cable, TDT i ADSL)

    1. Què és i en què consisteix la HDTV? Hi ha també una televisió DVI? Explica-ho breument.

    1. Podries afirmar que la Televisió ·3D és un engany de la tecnologia? Per què) (altres)

    1. Què fa un telèfon? I la telefonia?

    1. En què consisteix la telefonia mòbil? Quans sistemes de comunicacions mòbils hi ha? Explica’ls breument.

    1. Explica la telefonia cel·lular digital.

    1. En què consisteix la distribució de freqüències? Perquè és fa així?(Llibre i Altres)

    1. En què consisteix la comunicació via satèl·lit?

    1. Cita els tipus i característiques (breument) dels sistemes de satel·lits.

    1. Què oferta el sistema de satèl·lits Iridium? I el Globalstar?

    1. En què consisteix i com funciona el sistema GPS? I com es diu l’europeu?


El projecte de la 3a avaluació serà la realització i exposició a classe sobre les energies i les centrals productores d'energia.
DATA D'EXPOSICIÓ DEL 4 AL 8 DE JUNY



El projecte a realitzar serà la realització d'una presentació amb un mínim de 10 diapositives en la que es mostre informació sobre les distintes centrals productores d'energia. A posteriori, s'explicarà a la resta de companys les virtuts i defectes de les centrals assignades. De tot açò al professor li correspondrà expressar les "virtuts de la producció i distribució de l'energia elèctrica". Com a orientació del que es preten en el treball es deixen aquells aspectes que s'han de treballar.

La proposta del treball pot tindre aquest títol: 'La Energia, el repte del segle XXI'. La societat actual es troba en un encreuament, depén per al seu funcionament i desenrotllament del consum d'una quantitat enorme d'energia, però, per un costat les fonts tradicionals d'energia s'estan esgotant i d'un altre, l'impacte del seu ús està deixant un impacte no recuperable. 


 OBJECTIUS: Conéixer les diferents fonts d'energia (treball a càrrec de tot el grup), analitzar la dependència de la societat actual de l'energia, investigar sobre les possibles solucions a la crisi energètica, plantejament i resolució de sistemes energèticament autoabastits des del punt de vista de cada tipus de central.


CONTINGUTS: Fonts d'energia, generació, transport i transformació de l'energia, energia renovables i no renovables, el consum energètic mundial, l'eficiència energètica, repercussions de l'energia en la societat (punt que s'han de tractar en l'exposició de tot el grup). 
Tots els grups hauran de treballar  les repercusions mediambiemtals i les solucions segons els seu tipus de central.

METODOLOGIA: Busca d'informació en internet, llibres i publicacions especialitzades, anàlisi de la situació energètica actual i realització d'una projecció en el panorama futur, disseny i construcció d'un sistema alimentat per fonts alternatives i renovables (solar, eòlica, etanol, etc.).


Es poden visitar diverses pàgines web, entre elles els següents enllaços:



El grup de 3r ESO A realitzaran el següent:


Grup Blanc: Treballarà les centrals eòliques
Grup Verd: Centrals tèrmiques nuclears, i els seus problemas amb els residus.
Grup Negre: Centrals hidroelèctriques.
Grup Rosa: Centrals solars.
Grup Blau:Centrals de biomassa i geotèrmiques
Grup Groc:  Maremotrius .


Els grup de 3r ESO B realitzara el següent:




Grup Blanc: Treballarà les centrals 

hidroelèctriques.
Grup Verd: Centrals tèrmiques nuclears, i els seus problemas amb els residus.

Grup Rosa: Centrals solars.

Grup Blau:Centrals de biomassa i geotèrmiques

Grup Groc:  Maremotrius i 

eòliques











Clicar l'enllaç per descarregar els tipus de centrals corresponents a cada grup.   Esquema de centrals.




2a AVALUACIÓ.


Exercicis sobre electricitat:







PLA DE FOMENT LECTURA 16 GENER.
TEXT: PROJECTE FORN SOLAR.


PROYECTO:   Fabricación de  un Horno Solar

- Hoy, ya en el siglo XXI, millones de hombres, mujeres y niños dedican varias horas y andan muchos kilómetros para poder buscar leña para cocinar.
- Normalmente estos países pobres se encuentran en zonas del planeta muy soleadas.
- Por ello el concepto de cocina solar a bajo costo, basado en el tipo “caja caliente”, se ha convertido en importantísimo para los países del tercer mundo.
- La idea se basa en intentar que la radiación solar quede atrapada en la cocina solar, calentando la olla y la bandeja negras.


- Con un conocimiento de los principios básicos de la energía solar y un acceso a materiales simples, como el cartón, el papel de aluminio y el cristal, se puede construir una cocina solar eficaz.
- De modo que antes de empezar a construir deberemos adquirir unas nociones básicas…

Nociones básicas – Principios de calor

- Una cocina solar cuece porque el interior de la caja se ha calentado por la energía del sol.
- La luz solar, tanto directa como reflejada, entra en la caja solar a través de la parte superior de cristal y calienta el interior.
- Este calor en el interior causa que la temperatura dentro de la cocina solar aumente.
- Para entender todo lo que ocurre veremos brevemente en qué consisten los principios de calor…

Los principios básicos de calor son los siguientes:

GANANCIA DE CALOR:
- Efecto invernadero: este efecto es el resultado del calor en espacios cerrados en los que el sol incide a través de un material transparente.
  1. Los materiales internos reflejan la radiación solar.
  2. El color negro de las ollas y la base convierten en energía calorífica la luz del sol e irradia desde el interior.
  3. El calor recogido por las ollas y la plancha de color negro es conducido para calentar.
- Orientación del cristal: Cuanto más directamente se encare el cristal al sol, mayor será la ganancia del calor solar.
-          Reflectores, ganancia adicional:  Uno o múltiples reflectores hacen rebotar la luz solar adicional a través del cristal y dentro de la caja solar.

-           Esta mayor entrada de energía solar produce unas temperaturas más altas en la cocina.

PÉRDIDA DE CALOR:
-          La Segunda Ley de la Termodinámica plantea que “la energía térmica
siempre viaja de lo caliente a lo frío”.

-          La temperatura dentro de una cocina solar disminuye por tres vías fundamentales:
            1. Conducción
            2. Radiación
            3. Convección
Conducció:
El asa de una olla de metal puesta en una cocina o fuego se calienta gracias a la transferencia de calor desde el fuego a través de los materiales de la cacerola hacia los materiales del asa.
Para prevenir la pérdida de este calor vía conducción a través de la parte inferior de la cocina, la chapa absorbente se eleva de la parte inferior
Radiació:
 Lo que está tibio o caliente irradia calor a su alrededor. La mayor parte del calor radiante que se despide de las ollas calientes dentro de una cocina solar, es devuelto por el cristal y el aluminio dentro de la cocina solar.
 Aunque los vidrios transparentes atrapan la mayoría del calor radiante, un poco escapa directamente a través del vidrio.
 Convección:
Las moléculas del aire entran y salen de la caja a través de las rendijas.

a)      Las moléculas del aire calentadas dentro de una caja solar escapan, en primer lugar a través de las rendijas alrededor de la tapa superior, por un lado de la puerta de la cocina abierta, o imperfecciones en la construcción.

b)El aire frío de fuera de la caja también entra a través de estas aberturas.


 ALMACENAMIENTO DE CALOR:

Cuando la densidad y el peso de los materiales dentro del armazón aislado de la cocina solar aumenta, la capacidad de la caja de mantener el calor se incrementa.

La energía entrante se almacena como calor en estos materiales pesados. Estos materiales cargados con calor irradiarán ese calor dentro de la caja manteniéndola caliente durante un largo periodo de tiempo aunque el día se acabe.
Comenzamos nuestro proyecto…
- Una vez visto los conceptos teóricos más importantes, podemos pasar ya a la explicación de cómo vamos a construir nuestra cocina solar.

-           Para ellos empezaremos primero por el material necesario y continuaremos después con el proceso de construcción paso a paso.
-          Manos a la obra…

Material necesario
1 y 2- Cajas de cartón de diferente tamaño. La diferencia de tamaño entre las cajas debe ser tal que colocada una dentro de otra quede una diferencia de mínimo 4 cm entre las paredes. Se recomienda 40 cm del lado.
3- Cristal para la tapa de la caja
4- Bandeja metálica de color negro mate
5- Lámina de Cartón para hacer la tapa
6- Material Aislante (porexpán y papel de periódico)

Herramientas: Cúter, pegamento para papel o cartón, cinta adhesiva y papel de aluminio

Paso 1
Una vez colocada la caja grande bocabajo, colocar la caja pequeña centrada sobre la cara posterior de la caja grande y marcar la silueta que hace sobre ella.

Cortar con un cúter el fondo de la caja grande por las líneas marcadas de manera que la caja pequeña se pueda introducir en la grande quedando una cámara de aire entre las paredes de las dos cajas de al menos 4 cm.

Paso 2
Forrar con el pegamento y el papel de aluminio todas las caras interiores y exteriores de la caja pequeña y todas las caras interiores de la caja grande, incluidas las tapas y los fondos.

El procedimiento consiste en aplicar sobre la superficie de cartón previamente encolado la lámina de papel de aluminio y alisar con un paño para evitar que queden arrugas.

Paso 3
Introducir la caja pequeña en el agujero que hicimos en la caja grande. Ha de quedar ajustada en la entrada la caja pequeña en la caja grande.

Paso 4

Cortar el sobrante de las tapas de la caja pequeña para que ajusten con las paredes de la caja grande. Pegar estas tapas en la caja grande.

Paso 5
Introducir una bandeja de color negro mate en el fondo interior de la caja pequeña. Se puede emplear, por ejemplo, las bandejas desechables de aluminio fino flexible que venden en los supermercados pintada de negro.

Esta superficie metálica hará las veces de absorbedor transformando la radiación
solar en energía calorífica

Paso 6
Colocar la caja del horno ( la caja grande) boca arriba y rellenar el espacio entre las paredes de las dos cajas con material que sea aislante térmico (planchas o trozos de porexpán, papel de periódico).
Una vez rellenados todos los huecos, cerrar las tapas con cinta adhesiva. Este aislante térmico sirve para que no se disperse el calor que se ha  concentrado en el interior del horno

Paso 7
ü      Para confeccionar la tapa se utilizar la lámina de cartón marcando sobre ella los bordes exteriores e interiores de las paredes del horno.
ü      Se dobla y corta como aparece en el dibujo formando una tapa que ajuste con el horno.

ü      Forrar la tapa entera con papel de aluminio por su parte interna para que envíe más luz al interior del horno.
ü      Ahora cortar el hueco para la parte abatible.
ü      La tapa abatible sólo permitirá, una vez retirada, que entre la luz atravesando el cristal colocado en la parte interna de la tapa.
ü      Con la colocación del cristal  se consigue el efecto invernadero en el interior del horno

Instrucciones de uso

ü      Para mayor simplicidad como norma general bastará con que la orientación de la caja sea tal que entre la mayor cantidad de luz solar. Teniendo en cuenta que la posición del Sol varía a lo largo del día, en consecuencia también habrá que cambiar la posición del horno. Es por ello que se recomienda la orientación  hacia el Ecuador ( orientación Norte en el hemisferio Sur y Sur en el hemisferio Norte) para las ocasiones en las que no es posible vigilar el horno y cambiar su posición periódicamente.

ü      Con cualquier tipo de objeto ( pudiéndose confeccionar unas varillas de alambre), la tapa abatible deberá sostenerse con la inclinación adecuada para que refleje mayor cantidad de luz solar al interior de la caja (se sabrá que ocurre esto porque el interior se ilumina más). De esta manera se hace más efectiva la captación de energía solar y se alcanzan mayores temperaturas.


JAVIER FUENTES - Departament tecnologia  IES 26




PLA DE FOMENT DE LA LECTURA TECNOLOGIA 16-GENER DE 2012
PROJECTE CONSTRUCCIÓ D’UN FORN SOLAR

  1. Realitzar la lectura comprensiva del text (Fer una primera lectura).
  2. Subratllar les idees principals (D’un color).
  3. Subratllar les idees secundàries (Altre color).
  4. Realitzar un esquema de la lectura.
  5. Contestar a les preguntes següents:
    1. Perquè pot ser importat aquesta forma de cuinar?
    2. És eficient aquest sistema (valoració pèrdues – guanys de calor).
    3. De quina forma es pot guanyar energia calorífica?
    4. Quines són les tres formes de pèrdua d’energia? Són les tres aiguals? Quines són les diferències?
    5. Ja en el projecte, com s’aconsegueix que es mantinga l’energia dins de la caixa?



TREBALL DE PLÀSTICS

-         MURAL, PREFERIBLEMENT, o tipus llibre.
-         Ha de tindre:
o       Exemple de plàstic classificat segons simbologia. Posar unamostra representativa indicant l’objecte que és i què conté. (6)
o       Termoplastic : 1 cel·lulòsic, 1 PMMA, 1 PA
o       Termoestables : 1 de cada tipus.
o       Altres plàsticcs sense classificar i que estiguen en la següent taula, De cada tipus de plàstic s’ha d’anotar els passos que el duen a la seua classificació REALITZAR UN PLÀSTIC PER COMPONENT DE GRUP).
o       Objectes fabricats segons les diferents formes de fer-ho. (Colada, escumeig, Calandratge, Emmotllament a baixa i alta pressió. professor)

Com identificar plàstics:

http://es.scribd.com/doc/31963928/Identificacion-de-Plasticos


Enllaç amb documentació sobre els plàstics i fitxes per poder classificar-los:

http://apliense.xtec.cat/arc/sites/default/files/MA_pl%C3%A0stics.pdf


Taula identificació de plàstics.




EXERCICIS PER NADAL. DATA D’ENTREGA DEL 9 AL 12 DE GENER DE 2012
UNITAT 3:”MATERIALS PER A LA CONSTRUCCIÓ”. PÀGINA 54-71
Totes les respostes es poden treure del llibre. Els exercicis són personals. S’ha d’entregar la fulla amb les preguntes i les respostes es realitzen a mà. Per no copiar les preguntes es poden imprimir les fulles de les preguntes i posteriorment contestar-les indicant el número de pregunta.

  1. Què són els materials de construcció?
  2. Què són les roques compactes? Realitza un dibuix (o posa una foto) dels 4 tipus de roques compactes que podem trobar al llibre. Cita les característiques.

Tipus de roca




Dibuix




Característiques





  1. ?Què són les roques disgregades? Cita els tipus, la grandària i característiques.
  2. Que són els aglomerants? Quin és el seu ús?.
  3. Completa aquesta taula, dient què són...
Aglomerants
Definició, característiques, composició
Algep.

Algep negre.

Algep blanc.

Escaiola.

Calç.

Ciment.

Formigó.

Formigó en massa.

Formig ciclopi.

Formigó cel·lular.

Formigó armat.


  1. Explica, en forma d’esquema el procés d’obtenció del ciment portland per la via seca.
  2. Què són els materials ceràmics?
  3. Explica el procés d’elaboració dels materials ceràmics (i les seues fases).
  4. Completa la taula sobre els productes ceràmics

Tipus
Definició
Característiques
Dibuix
Rajola



Rajola cara vista



Rajola ordinària



Teules



Taulellets



Gres



Porcellana




  1. Digues en quina part de la casa, posant exemples d’objectes, de la resta de materials que s’empren en la construcció. Són 6.
  2. Digues les fases i una breu descripció del procés de construcció dels edificis.

  3. Realitza el dibuix de les ferramentes utilitzades en la construcció dient per què s’utilitzena.

Moviment terres, remoció runes
Demolició

Carretó


Punter


Pic


Cisell


Cabàs


Burí


Pala


Maceta


Ferramentes obra
Mesura i verificació

Paletí


Plomada



Paleta


Nivell de bombolla



Plana


Gàlib



Remolinador


Fals escaire




Dibuix
Utilització

Dibuix
Utilització



  1. Quina és l’estructura bàsica amb la que s’eleven les càrregues? Dibuixa-la i posa-li les parts.?
  2. Què fa la piconadora? I la motoanivelladora? I el buldòzer? Si la teua definició és anivellar, busca més informació sobre estes màquines, realitza un dibuix i descriu en tres línies com ho fan.
  3. Què és una vista en planat? I què és una secció?
  4. A què fan referència els planols de...


    1. Distribució.
    2. Fonamentació.
    3. Cobertes.
    4. Situació.
    5. Façana.
    6. Seccions verticals.





  1. Dibuixa els elements normalitzats corresponents a

Porta
Finestra
Interruptor
Llum
Comptador
Clau de pas
Llit
Banyera
Quadre de comandament
Aixeta




CONFORMACIÓ DE PLASTICS

Conformació de plàstics.

Dibuix:


Exercicis per practicar i enviar al correu:
deptecalcudia@gmail.com

I si ja s'han fet els exercicis anterior, podeu practicar models 3D en aquest altre enllaç:



CURS 2010 - 2011
Tema d'electricitat:


Exemples sobre el càlcul del a resistència total. 1.


Pàgina d'electricitat, diversos aspectes.


Altra sobre electricitat.


Es pot realitzar l'exercici 3, 4. 12 i 13. Els exercicis del 3 al 13 en veure la formula de la potència.

Video tutorial sobre la resolució d'un circuit mixte.





3a AVALUACIÖ   FEINA PER VACANCES DE PASQUA...


Suggerències "obligades"per aquestes vacances...


Realitzar en perspectiva cavallera i isomètrica les figures d'aquest enllaç:


Fer les figures 2, 3 i 5 de les 10 figures que hi ha. Si voleu els dettalls, cliqueu sobre les figures .
Les mesures de les figures 2 i 3 són 5x5x5.
Les mesures de la figura 5 són 5x6x6




En tonar de les vacances de Pasqua, s'han d'entregar els fulls d'exercicis que s'han facilitat a classe. Tema 5 Telecomunicacions. Pàgina 205-216.







Projecte de 3r ESO B, 3a Avaluació.

Projecte per la tercera avaluació:
Realitzar un treball teòric de quatre fulls per alumne per explicar a la resta dels companys el funcionament de la central que li corresponga segons els grup. També s'haurà d'entregar un mural, en cartolina fent un especejament de la central. 
El guió del treball serà:
- Portada
- Índex
- Introducció (explicació del treball que es va a realitzar)
- Cos: Entrada en profunditat del tema. Parlar de la finalitat de la central. Dir l'estructura que té i què parts conté. Especificar que feines es duen a terme en cada part pel funcionement de la central (control, manteniment, emmagatzemament de combustible, carrega/descàrrega,...). Destacar l'estructura del generador -que produeix l'electricitat- i trobar informació sobre el cost de la central i el preu del KW/hora.
- Conclusió.
- Bibliografia.S'ha d'especificar el llibre, encilopèdia o adreça web (exacta) del lloc on s'ha tret la informació.


El treball s'ha de fer a mà, i intregar-lo del 13 al 16 de Juny, o abans si el teniu fet. Després d'aquesta data no hi ha possibilitat d'entregar-lo.
Si hi ha problemes amb la coordinació del grup, que cada alumne faça la seua part (tant la del treball escrit com la del mural)  i la entregue amb el seu nom.




La bibliografia bàsica es pot trobar al llibre de text i altra informació es poden trobar a les enciclopèdies de les biblioteques, o en el seu defecte es poden visitar diverses pàgines web, entre elles es destaquen els següents enllaços:


El grup de 3r ESO B Sealitzarà el següent:
Grup Blanc: Treballarà les centrals tèrmiques no nuclears i les de cicle combinat.
Grup Verd: Centrals tèrmiques nuclears, i els seus problemas amb els residus.
Grup Negre: Centrals hidroelèctriques.
Grup Rosa: Centrals solars.
Grup Blau:Centrals de biomassa i eòliques.
Grup Groc: Maremotrius i altres no convencionals.
Tots els grups hauran de treballar  les repercusions mediambiemtals i les solucions segons els seu tipus de central.





Si voleu podeu agafar unes idees dels següents vídeos. Per no fer-se il·lusions ni esgarrar-se les vestimentes, algunes de les condicions que haurà de complir el projecte -i que ja consensuarem a classe- són:


La superfície de treball serà al voltant d'una fulla de diari (aproximadament 40x30 cm). Es podrà elevar fins a 1m. Haurà de tindre almenys 5 efectes i durar al voltant dels 20 segons. Dos dels efectes hauran de ser elèctrics o estar relacionats amb l'electricitat. Els materials  a utilitzar seran de preferència reciclats.


2a AVALUACIÖ







Aquesta pàgina correspon al totes aquelles aclaracions, vídeos, enllaços i resta de material que pot interessar als alumnes de 3r ESO. Espere que us resulte d'utilitat.

Departament de Tecnolog